Mer’ úgy szoktuk…

Szerintem a kreativitás (és a gondolkodás) hiánya, az ember halála. Állítólag Darwin is azt mondta, hogy nem a legerősebb lesz a túlélő, hanem, aki a legjobban tud alkalmazkodni a körülményekhez. Amíg dolgoztam, vezetőként sokszor találkoztam a címben szereplő “indokkal”. Egy új beosztásba kerülve nem nekiestem egyből mindent megváltoztatni, hanem pár hétig figyeltem, tájékozódtam, elemeztem, hogy mi, hogy működik. Aztán, ha volt ötletem arra, hogy hogyan lehet ugyanazt az eredményt kevesebb munkával elérni, megbeszéltem azzal, aki a konkrét feladatot végzi, hiszen ő az, aki minden nehézségét is látja. De! Sokszor, ha harmadannyi munkával járna is ugyanaz az eredmény, akkor is ellenállnak a változásnak, mert nem úgy szokták meg. És az átmeneti plusz energia, ami a munkafolyamatok megváltoztatásával jár nehézséget okoz nekik annak ellenére, hogy az a jövőben busásan megtérülne. Komfortzóna… Ha megkérdezem, miért így csinálják, az a válasz, hogy: “Mer’ így szoktuk.” Tespedtség, tunyaság, motiválatlanság…

A lovaglásban is sokszor találkozok ilyen hozzáállással. Nem gondolkodik, van, hogy nem is tudja miért úgy kell csinálni valamit, de ezt mondták, hát így csinálom. Az elején ezzel nincs is baj. Amíg tanulsz valamit, csinálj mindent pontosan úgy, ahogy mondják. Figyeld meg, tapasztald meg, érezd meg! Aztán, ha van jobb ötleted, próbáld ki azt is! És amelyik jobban működik, azt csináld! Mondjuk ha mozgásról beszélünk, akkor érdemes azt az aspektusát is elemezni a dolognak, hogy a “jobban működik” az például hosszú távon egészségesebb-e, vagy legalább nem károsabb.

Sokan azt gondolják, hogy a maratont nem lehet csak úgy lefutni. Én nem nagyon szoktam és nem is szeretek futni, de a maratont lefutottam. Kétszer. Pont annyiszor, ahányszor Chuck Norris elszámolt a végtelenig. 🙂 Persze, nem teljesen edzetlenül, és egyáltalán nem jó idővel, de lefutottam. A maraton több, mint 42 km… Tehát lehetséges? Igen. Egészséges? Nem. 😀  A beszámoló egyébként itt elolvasható.

De lovaglás…

Például indirekt szársegítséget akarsz a lónak adni, de amikor a sörényélig húzod a kezed, azt tapasztalod, hogy ez kevés. És, mivel azt tanultad, hogy a kéz nem mehet át a sörényélen, kialakul a patthelyzet. De miért nem mehet át? Mi a legrosszabb, ami történhet? Kit érdekel? Ez egy szabály. Általában. De ha abban a helyzetben, azzal a lóval ez kevés, akkor, ha kell, a jobb kezemet áthúzom a bal válláig, és aztán majd visszafinomítom.

Vagy állnak a kikötőnél a lovak. És például az enyém a jobb szélső. Minden nagyokos tudja, hogy a nyerget balról tesszük fel a lóra. De én nem akarok nyereggel a kezemben keresztülfurakodni két ló között, főleg, ha netalántán a másik lovat nem is ismerem, hanem fogom magam, és felteszem jobbról. És akkor mi lesz? Semmi. Kényelmesebben oldottam meg.

DSC_0181

Vagy ugye azt is mindenki tudja, hogy balról szállunk fel. És, ha fáj a bal lábam? Akkor jobbról fogok felszállni.

Mellesleg szerintem az a jó, ha mindent meg tudsz csinálni mindkét oldalról, mert adott esetben az életedet mentheti meg. Nem mondhatom egy bunyóban, hogy én jobbkezes vagyok, csak jobb kézzel üssünk má’!

Az egésznek a lényege az, hogy csináld úgy, ahogy mondják, és csináld másképp is. Ügyeskedj, tapasztalj, elemezz, gondolkodj! Ne kockafejű zombi legyél, de azért mindenképp fogadd el a tapasztaltabb tanácsát. Később legfeljebb majd változtatsz. 😀

https://innovatedirect-a.akamaihd.net/InnovateDirect/cr?t=BLFF&g=91e0072d-e3bf-4d1d-ae6a-d53797331395https://innovatedirect-a.akamaihd.net/InnovateDirect/cr?t=BLFF&g=91e0072d-e3bf-4d1d-ae6a-d53797331395

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

